
 

 

 
 

CELLMID STATEMENT IN RESPONSE TO MEDIA ARTICLE 

 
On Thursday, 7 May 2020, the Australian Financial Review (AFR) published an article 

replete with misstatements, inaccuracies and imputations concerning Cellmid’s 

purchase of the SARS-CoV-2 antibody Point of Care Tests (POCT’s) from Wondfo.  The 

article wantonly sets out to damage the Company.  Cellmid wishes to advise 

shareholders of the true position in relation to the Wondfo POCT and absolutely refute 

the false and malicious comments made in the AFR article.  

The title of the article suggests that Cellmid and its Wondfo POCT’s are specifically 

“under review” and their sale is in some way prohibited.  The testing currently 

conducted by the Peter Doherty Institute is a standard condition of all 16 SARS-CoV-2 

point of care tests listed on the ARTG for legal supply in Australia and forms a necessary 

part of the post market surveillance that all 27 sponsors of these POCT’s are subject to, 

including the two other sponsors of the Wondfo POCT. Wondfo and Cellmid are in the 

exact same position as any other registered manufacturer and sponsor of these 

antibody tests in Australia. Cellmid received no notification at all from the TGA that the 

post market surveillance testing is a specific action against it, nor that the testing should 

affect Cellmid’s ability to sell the POCT’s.   

The puffery in the article suggesting that the Wondfo POCT’s that do not work are 

“worse than useless, they are downright dangerous” is incorrect, misleading and 

designed to unfairly and wrongfully criticise Cellmid and ultimately undermine its 

business.  To be clear Cellmid only sells its POCT’s to registered medical practitioners 

and provides training for their use.  Therefore, there is no “danger” involved with the 

use of the tests unless the article is suggesting that medical practitioners are inept 

and/or dangerous.  

The article says that Wondfo’s antibody tests sold to the UK government did not work 

sufficiently accurately, according to a subsequent Oxford University study.  In response 

to these claims by overseas media outlets, Wondfo released a statement refuting the 

spurious allegations and advised that there is absolutely no evidence that the UK 

government bought US$20 million of POCT’s from Wondfo, that those tests were not 

accurate or that they were subject to any Oxford University study. Wondfo provided 

Cellmid with a copy of this statement titled “Inaccurate claims in Daily Mail and New 

York Times” and it is annexed to this announcement.  A copy of that statement was 

also provided to the AFR before it decided to publish the offending article.  

Independent validation data on Wondfo’s POCT is readily available from the University 

of California, San Francisco, study1, which compared ten different SASR-CoV-2 rapid 

tests. Wondfo’s POCT was one of the overall top performing tests in terms of specificity 

and sensitivity.   

The AFR article states “The UK government’s desperate gamble on China’s Wondfo 

has left it red faced and ripped off”.  This is yet another statement made completely 

 
1 Whitman et al 2020  https://doi.org/10.1101/2020.04.25.20074856 



 

 

 
 

without any evidentiary support and contrary again to the statement made by 

Wondfo provided to the AFR.   

Generally, the article seeks to suggest that Cellmid has only recently become involved 

in diagnostics.  Again, this is incorrect as our shareholders know well. Cellmid has been 

involved in diagnostics since 2009. In 2010 it first CE marked its MK-ELISA for the 

accurate measurement of midkine, an embryonic cytokine, in blood.  In 2011 Cellmid 

licensed its diagnostic technology to Pacific Edge Biotechnology which has since 

developed CxBladder® using this technology for the diagnosis and management of 

bladder cancer.  Cellmid has been deriving revenue from diagnostics every year since 

2011. 

The article states that Cellmid verified the POCT’s accuracy by the ICMR.  Yet again 

this is incorrect. Cellmid did not commission the study by the National Institute of 

Virology in India. Wondfo’s own studies have been completed in a range of hospitals 

by clinical investigators, like any other clinical study.   

The AFR article appearing as it does in a “gossip” column rises no further than the fact 

that it has republished old information from other news sources which is contrary to the 

evidence provided to it by Cellmid. It is clear the publisher neglected to even refer to 

Cellmid’s evidence as professional journalists would be expected to do. 


